ست ظروف مسی سیاه قلم

ست ظروف مسی سیاه قلم

ست ظروف مسی سیاه قلم

ظروف مسی سیاه قلم کاری شده جزو اصیل ترین و با قدمت ترین صنایع دستی ایرانی به شمار می رود  و  از دیرباز کاربرد بسیار زیادی دارند.  سیاه قلم یکی از روش های تزئین صنایع دستی همچون مس است که در مصر باستان نیز برای تزئین جواهرات از این روش استفاده می کردند.  امروزه هم جواهرات مسی را با سیاه قلم تزئین می نمایند.

این روش حالت سایه روشن دارد و زیبایی کار را چندین برابر می نماید. سیاه قلم بر روی فلز نقره نیز کار می شود. اما امروزه بیشتر بر روی فلز مس انجام می شود چون از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. ظروف مسی هم که قلم زنی می شوند زیباتر هستند و طرفداران بیشتری خواهند داشت.

ظروف مسی سیاه قلم

علاوه بر زیبایی بیشتر، قیمت بالاتری هم نسبت به ظروف ساده مسی دارند. علت آن هم زمان و حوصله زیادی است که صرف انجام این کار هنرمندانه می گردد.

روش انجام سیاه قلم به این صورت است که بر روی ظروف یا هر ظرف فلزی دیگری توسط ابزارهای خاصی مثل قلم و چکش کنده کاری می کنند. با این کار طرح هایی بر روی ظرف فلزی ایجاد می شود و ظرف برجسته می شود. یا می توان گفت حفره هایی بر روی ظرف مورد نظر ایجاد می شود که ماده سیاه کاری را داخل این حفره ها می ریزند.

ظروف مسی سیاه قلم
ظروف مسی سیاه قلم
ادامه روش انجام سیاه قلم کاری

سپس با استفاده از حرارت آن را ذوب کرده  تا کاملا درون حفره ها جای گیری نماید. بعد از این مرحله نوبت تمیز کاری است. بعد از سرد شدن کار و در پایان برای اینکه طرح روی کار به خوبی نمایان و سایه روشن در سطح فلز ایجاد شود آن را با فرچه تمیز می کنند. با اینکار جلای فلز مشخص شده و زیبایی کار نمایان می گردد. البته مراحل انجام ظروف مسی سیاه قلم در اینجا خلاصه وار در اختیار شما عزیزان گذاشته شد.

نگاهی به قدمت هنر سیاه قلم کاری در ایران:

در رابطه با تاریخ پیدایش این هنر اطلاعات دقیقی در دست نیست. تقریبا می‌توان گفت که در اواخر هزاره‌ی دوم و اوایل هزاره‌ی اول پیش از میلاد استفاده از انواع فلزات رونق یافت. بهره گیری از فلزات هم به شمال غرب ، شمال  و جنوب دریای مازندران در ایران بر می‌گردد. می‌توان گفت که نخستین جامی که در ایران از فلز ساخته شده بود جام حسنلو می‌باشد که در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی کشف شده است. بعد از آن به تدریج هنر قلمزنی در ایران رواج یافته  و بسیاری از مردم به انجام این هنر روی آوردند. از جمله جام طلای مارلیک که برای ساخت آن تا حدی از این هنر الهام گرفته شده بود.

ست ظروف مسی قلم زنی و سیاه قلم کاری شده
ست ظروف مسی قلم زنی و سیاه قلم کاری شده

شناخت بیشتر در رابطه انواع مدل های قلمزنی و سیاه قلم:

برای قلمزنی محصولات فلزی یکسری روش‌های خاصی وجود داشته که از آن با عنوان انواع روش‌های قلمزنی یاد شده است :

  • ریزه قلمزنی: 

    همانطور که از نام این روش مشخص است، قلمکاری خیلی سطحی و بدون فرورفتگی‌های خاصی بر روی ظروف، به کمک قلم و چکش نقش می‌بندند و سپس سیاه کاری انجام می گیرد.

  • برجسته کاری:

    احتمالا از نام این روش به چگونگی انجام آن پی برده اید. در برجسته کاری یک بار روی ظرف و بار دیگر پشت ظرف را قلم می‌زنند و با قلم و چکش می‌کوبند، تا نقوش برجستگی زیبا و کاملی داشته باشند سپس ادامه کار را اعمال می گردانند.

  • مشبک کاری: 

    بعد از اینکه کار نقش بستن اشکال بر روی ظروف تمام شد، به وسیله‌ی اره مویی، کمان و یا نوعی قلم یکسری فضاهای خالی و شبکه شبکه‌ای مابین این نقش‌ها به وجود می‌آورند.

شکلات و آجیل خوری سیاه قلم مسی
شکلات و آجیل خوری سیاه قلم مسی

چه محصولاتی را می‌توان از طریق هنر قلمزنی و سیاه قلم طراحی نمود :

  • تابلو
  • ست تنگ و گز خوری
  • سرویس آجیل خوری به همراه کاسه
  • شیرینی خور
  • گلدان قلمکاری شده
  • شکلات خوری قلمزنی
  • سماور زغالی قلمزنی
  • سینی قلمکاری شده
  • قندان قلمکاری شده و……
مس سیاه قلم
مس سیاه قلم

خرید محصولات قلمزنی و سیاه قلم چه کاربردی دارد:

ممکن است این سوال برای بسییاری از شما عزیزان پیش آمده باشد، در پاسخ باید بگوییم که اگر اهل هنر‌های دستی و به طور کلی آثار قدیمی ایرانی هستید، حتما تا به حال به لزوم خرید محصولات قلمزنی پی برده‌اید. خرید این محصولات به شما عزیزان این امکان را‌ می‌دهد که بتوانید تمام ظروف پذیرایی‌تان را کاملا یکدست کنید، تا هرکس به خانه‌ی شما آمد از این همه ذوق و سلیقه‌ی شما شگفت زده شود.

به علاوه با انتخاب و خرید یک تابلوی قلمزنی زیبا و باکیفیت می‌توانید زیبایی دکوراسیون منزلتان‌ را چندین برابر نمایید. برای مثال تجسم کنید که یک تابلوی زیبای قلمکاری شده به نام وان یکاد یا یک آیه از قرآن و یا نقش منظره یا پرندگان زیبا بر دیوار منزلتان نصب گردد، چقدر همه‌ی اعضای خانواده از این همه هنر و ذوق شگفت زده خواهند شد. پس خرید محصولات قلمزنی نشان دهنده ی پایبندی شما دوستان به هنر اصیل ایرانی خواهد بود و به نوعی حمایت خود را از کالای ایرانی نشان خواهید داد.

قندان مسی سیاه قلم
قندان مسی سیاه قلم

فروشگاه اینترنتی مسنجان اولین و برترین فروشگاه صنایع دستی از جمله ظروف مسی به هموطنان عزیز خود خدمت رسانی می نماید. انواع ظروف مسی از جمله قابلمه و قاشق و چنگال و سماور و دیس و پارچ و… در این فروشگاه قابل خرید است. این محصولات با بهترین کیفیت و اصالت در فروشگاه مسنجان قابل خزیداری هستند. این ظروف مسی در زادگاه اصلی مس (زنجان) با بهترین ظرافت و زیبایی تولید می شوند . برای خرید ظروف مسی متنوع مثل کشکول مسی، پارچ مسی، سینی مسی، میوه خوری مسی و… به وبسایت mesenjan.com و یا دایرکت اینستاگرام  مراجعه نمایید.

 

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.