مراحل ساخت ظروف مسی زنجان

مراحل ساخت ظروف مسی زنجان

مراحل ساخت ظروف مسی زنجان

صفر تا صد مراحل ساخت ظروف مسی چگونه است؟

آیا تا حالا به این فکر کرده اید که ظروف مسی به چه صورتی ساخته می شوند؟

آیا با مراحل ساخت محصولات مسی آشنا هستید؟

همه می دانیم که  ظروف مسی از گذشته تا به حال جایگاه حائز اهمیتی را در میان مردم داشته است و اکثر مردم در ظروف مسی مانند قابلمه مسی غذا میپختند. مراحل ساخت این ظروف گران بها از قدیم الایام تا کنون  همیشه به یک شکل بوده است. و تمامی افراد که در گام ها و مراحل جزئی آن دست داشته اند از جمله مسگران مشقت فراوانی را برای ساخت و زیبا سازی این ظروف به جان می خرند.

از آنجایی که مس و یون آن باعث سلامتی و جلوگیری از انواع بیماری  می شود جزو دسته واجبات زندگی انسان ها محسوب می گردد. مراحل و گام های ساخت این ظروف آسان و راحت نیست بلکه تنها مسگران با تجربه و با قدمت یک ظروف مسی عالی را به ما تحویل می دهند. با مسنجان همراه شوید تا مراحل ساخت این ظروف با ارزش را به شما ارائه دهعیم.

گام های اولیه ساخت و تبدیل این فلز به ورقه آن یکسان است اما در مرحله های بعدی کمی با هم تفاوت خواهند داشت زیرا هر ظرفی ضرب آهنگ مخصوص خود را داراست.

مرحله های ساختن ظروف مسی
مراحل ساخت ظروف مسی به چه صورت است؟

برای ساخت ظروف مسی به ورقه های بزرگ و صیقل داده شده مس نیاز داریم. بعد از این مرحله به گام دیگر یعنی چکش کاری گرم و سرد می رسیم.

اصلی ترین مراحل ساخت محصولات مسی :

1_ چکش کاری ورقه های مس و فرم دهی آن ها

2_ فرم دهی لبه های ظروف و دندانه ای کردن

3_فاصله دادن و گشودن دندانه ها

4_ بستن و محکم کردن

5_ حرارت دادن و چکش کاری مجدد

حرارت دادن به ظروف مسی
حرارت دادن به ظروف مسی

در آغاز ورق مس با کیفیت و صیقل داده شده را به اندازه دلخواه ظرفی که قرار است ساخته شود برش می دهند. در گام بعدی این ورق را بر روی سندان قرار داده و با ابزار های مختلف مخصوص فرم می دهند. در آخرین مرحله از این وهله به ورق مسی حرارت شدید ( قیناق) داده می شود.

در چهارمین مرحله ظروف تا حدودی شکل گزرفته و حرارت دیده شده اند و قسمتی از ساخت را طی نموده اند.

حال این ظروف را با اسید شست و شو می دهند و دوباره به حالت چرخشی داخل حرارت قرار داده می شوند . در این زمان نشادر (پودر لحیم) را به صورت چرخشی به آن اضافه می کنند تا رنگ این ظروف سیاه نشود.

پنجمین مرحله یعنی همان قسمت پایانی آن وقت قلع کردن و سفید کردن ظروف مسی است. بدین گونه که نخست پنبه را به قلع آغشته کرده و سپس و داخل و بدنه این ظروف می کشند.

 

بعد از آن ظروف قلع شده را در آب خنک قرار داده و میشویند. با این کار نوشادر یا همان پودر لحیم خودمان در حین شست و شو از بین می رود. و حالا ظروف درخشان و کاملا صاف بیرون می آیند.

مسگری کهن ترین پیشینه ایرانی

پیشینه مسگری در ایران جزو کهن ترین شغل ها محسوب می گردد و قدمت دیرینه ای دارد. و از قدیم الایام تا به حال هنر دست ایرانیان است. همچنین مس صنایع دستی اصیل ایرانی و دیرینه است . شهر های مثل زنجان ، کرمان، اصفهان و یزد دارای این هنر برای ساخت صنایع مسی هستند.

در میان تمامی شهر های ایران مس زنجان مرغوب ترین مس شناخته شده است لازم به ذکر بوده که این هنر مخصوص هنرمندان زنجانی و با ارزش آن است.

پیشینه مسگری در زنجان از 1500 سال پیش رونق یافته و به  قبل از دوره ساسانیان بر می گردد. در گذشته تمامی این مراحل با دست بشر انجام می پذرفته ولی حال از دستگاه هایی برای نقش و نگار روی این ظروف در بعضی موارد خاص استفاده می شود.

سماور روگازی مسی کار دست
سماور و قوری مسی دست ساز مسی

مراحل ساخت ظروف مسی زنجان، معدن مس در ایران

بشر در گذشته بعد از کشف سنگ و گل به کشفیات جدیدی مثل معادن فلزات روی آوردند. مس عنصری است که به طور طبیعی در زمین یافت می شود و استخراج آن نیز نسبت به سایر فلزات آسان تر است.

در ایران نیز چندین معدن مس با کیفیت و مفید  وجود دارد که می توان به معدن مس سرچشمه و معدن مس زنجان و معدن مس میدوک و معادن و…. اشاره کرد.

تنها شهری که صفر تا صد تمامی مراحل را در ساخت مس به تنهایی طی می نماید : شهر زنجان است که قدمت چندین هزار ساله دارد.

از دیگر صنایع دستی مهم زنجان می توان به چاقوی دسته زنجان و ملیلکه کاری و چاروق دوزی اشاره نمود.

معادن مس
معادن مس ایران
معادن مس
معادن مس ایران

معدن مس در 50 کیلومتری جنوب سرچشمه قرار گرفته است. برزگترین معدن مس در جهان و ایران معدن مس سرچشمه است که روی کمربند جهانی مس قرار دارد.

معدن مس میدوک در یکی از شهرستان های توابع استان کرمان قرار دارد. لاچاه نام قدیمی این بوده است که با گذشت زمان دیگر این نام تغییر یافته است .

سرویس پذیرایی مسی
ظروف پذیرایی مسی

تولیدی و فروشگاه اینترنتی و سایت مسنجان ارائه دهنده انواع ظروف مسی و انواع سرویس پذیرایی مسی و…  در خدمت شما عزیزان است . برای اطلاع از آخرین محصولات گذاشته شده به سایت و اینستاگرام ما هم سری بزنید. منتظر حظور گرم تان هستیم.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.