پخت این 7 نوع غذا در ظروف مسی ممنوع!

پخت این 7 نوع غذا در ظروف مسی ممنوع!!

پخت این 7 نوع غذا در ظروف مسی ممنوع!!

از نگهداری و پخت غذاهایی که خاصیت  بازی یا اسیدی دارند جدا خودداری نمایید. برای مثال غذاهایی مانند: گوجه فرنگی ،آلو ، چغندر، آبغوره و آب نارنج و پخت گوشت را در ظروف مسی نپزید.

پخت این 7 نوع غذا در ظروف مسی ممنوع!!
پخت این 7 نوع غذا در ظروف مسی ممنوع!!

پخت این 7 نوع غذا در ظروف مسی ممنوع!

یکی از برجسته ترین متخصص تغذیه سید ضیاالدین مظهری در مورد ظروف مسی گفته است: یکی از مهم ترین فلزات که مورد نیاز بدن است فلز مس است که در سیستم زیستی و فعل و انفعالات حیات بخش درونی وظایف حائز اهمیتی را بر عهده دارد.

به گفته وی یون مس باعث کمک به خون سازی و سلامتی رگ های خونی و بهبود عملکرد قلب شده و روزانه باید به مقدار 5/1 میلی گرم معادل 6000000000 یون مس از طریق غذا وارد بدن شود.

در ادامه مظهری تصریح کرد

که اگر روزانه بیش از حد توصیه شده یون مس وارد بدن شود یا ترکیبات دیگری تحت تاثیر حرارت در محیط های بازی و اسیدی در واکنش با مس به وجود آمده باشد امکان ایجاد مسمومیت در فرد خواهد شد.

عکس غذا در مس
عکس غذا در مس

متخصص تغذیه بدین گونه  ادامه داد :

در قدیم الایام که از ظروف مسی در سطح وسیع تری به شکل های دیگ و قابلمه ، قاشق و چنگال و بشقاب های مسی جهت سرو غذا استفاده می شده برای جلوگیری از تماس مستقیم غذاهای اسیدی و بازی با آن و ایجاد مسمومیت و بروز بیماری‌های ناشی از ورود یون‌های مس و ترکیبات دیگر به محیط غذای در دست تهیه، ظروف مسی را با قلع و نیکل اندود کرده  و اگر لایه محافظ اندوده ظروف مسی خراش برمی‌داشت و فلز مس مستقیما تحت تاثیر خاصیت اسیدی و یا بازی مواد غذایی در حال پخت و یا سرو شدن قرار گرفته و مس یا ترکیبات ثانویه آن به مقدار بیش از اندازه ای  وارد مواد غذایی شده و موجب مسمومیت مصرف کنندگان آن غذا شده.

در مرحله بعد وی گفت :

یک نکته حائز اهمیت دیگری در این میان وجود دارد که اگر ظروف مسی مصرفی ما با لایه محافظی پوشانیده شده باشندو هیچ ساییدگی و خراشیدگی در این لایه ها به وجود نیامده باشد به سهولت انتقال کامل حرارت و و قابلیت هدایت و همچنین امکان کنترل میزان دما کاربرد بسیاری دارند.

ولی با وجود تمامی این نکات توصیه اکید می شود که از نگهداری برخی از مواد غذایی که خاصیت بازی و یا اسیدی دارند مانند پخت گوشت و آلو و چغندر و جوشاندن سرکه و آب نارنج و آبغوره جدا خودداری شود.

مظهری با بیان اینکه با وجود ورود ترکیبات جدید در صنایع تولید ظروف غذا و وسایل پخت و پز تنوع و تحول چشمگیری در وسایل مورد استفاده مشاهده می‌شود گفت: هنوز در موارد خاص برای پخت و پز و سرو غذا از دیگ‌های بزرگ یا سینی‌های مسی در اعیاد و مراسم مختلف استفاده می‌گردد و بر مبنای احتیاط، همه ساله نسبت به تجدید و بازسازی لایه محافظ از طریق اندود کردن آنها با قلع و نیکل حتما اقدام شود.

قورمه سبزی در مس
قورمه سبزی در مس

وی در ادامه عنوان نمود :

فلزات مورد اشاره یعنی قلع و نیکل نسبت به باقی فلزات کمی گران قیمت تر بوده و از لحاظ زمان کار بر روی آن نیز زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهند . در اینجا باید حتما به مسگر و سفیدگری قابل اعتمادی ظروف خود را بسپارید زیرا برخی از سفیدگرلان به موجب صرفه جویی و به نفع بودن قیمت خود پروسه سفیدگری را با مخلوط سرب انجام می دهند که خطرات قابل توجهی را داراست .

فلز سرب در عملکرد سیستم مغز :

حتی اگر مقدار کمی از سرب وارد بدن و سیستم مغز گردد عامل اختلال در یادگیری و پیش فعالی و همچنین کاهش بهره هوشی به در خصوص در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

ورود و افزایش سرب یا سایر فلزات سنگین (کادمیوم و آرسنیک و جیوه ) در بدن عوارضی از قبیل خستگی و سردرد ، افسردگی ، فراموشی و اختلال در تمرکز و اختلال در املاح بسیار ارزشمند همانند ( روی و زینک و آهن و مس ) ایجاد خواهد کرد .

چگونه تشخیص دهیم که سفید گری با سرب انجام شده است

2 قطره اسید استیک ( جوهر سرکه ) روی ظروف مسی سفید شده و تمیز که بدون آلودگی با چربی است بریزید و کمی صبر کنید تا خشک گردد سپس بعد از خشک شدن آن چند قطره پتاسیم یدید به آن اضافه نمایید در صورتی که سریعا رنگ زرد ایجاد شد به معنی است که از فلز سرب در قلع اندود کرد و سفید کاری ظروف استفاده شده است .

فروشگاه اینترنتی مسنجان اولین و برترین فروشگاه صنایع دستی از جمله ظروف مسی به هموطنان عزیز خود خدمت رسانی می نماید. انواع ظروف مسی از جمله قابلمه و قاشق و چنگال و دیس و پارچ و… در این فروشگاه قابل خرید است. این محصولات با بهترین کیفیت و اصالت در فروشگاه مسنجان قابل خزیداری هستند. این ظروف مسی در زادگاه اصلی مس (زنجان) با بهترین ظرافت و زیبایی تولید می شوند . برای خرید ظروف مسی متنوع مثل کشکول مسی، پارچ مسی، سینی مسی، میوه خوری مسی و… به وبسایت mesenjan.com و یا دایرکت اینستاگرام  مراجعه کنید.

 

 

 

 

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.